Raja Ampat

Unik naturkryssning i Nya Guineas övärld

Besök Raja Ampats förtrollande övärld

En bekväm och storslagen naturkryssning genom öriket Raja Ampat med världens vackraste och mest artrika korallrevsområden. Förutom fantastisk snorkling, får vi även möta paradisfåglar, tropisk regnskog och har goda chanser att se och snorkla med valhaj. Dessutom kommer vi till byar med en spännande, annorlunda och ursprunglig kultur. Följ med på en resa i Sten Bergmans och Eric Lundqvists fotspår på och kring västra delarna av Nya Guinea.

Vårt vackra och bekväma fartyg Ombak Putih
Vi kommer att färdas med en bekväm motorseglare, ett traditionellt och vackert pinisi-skepp byggt i järnträ och teak. Fartyget Ombak Putih tar oss genom den skyddade arkipelagen Raja Ampat ned till Tritonbukten och har tolv små, men bekvämt inredda hytter i trä, allesammans utrustade med handfat, hårtork, dusch och WC. Fartyget har trevliga gemensamma utrymmen, som sällskapsrummet där de dagliga föredragen äger rum och övre soldäck. De vällagade måltiderna serveras utomhus under en segelduk. Fartyget seglar till nästa destination under natten för att spara tid, så vi kan göra utflykter, snorkla och göra zodiakturer på dagarna.

Genom alla tider har paradisfåglar fascinerat mänskligheten. Från de närmare 800 folkslag som lever på Papua Nya Guinea till 1800-talets europeiska äventyrare och missionärer som sände hem rapporter om märkliga djur, exotiska fjädrar och uppstoppade paradisfåglar som inbringade närmast absurda summor pengar. Vår i modern tid kanske mest kände upptäcktsresande Sten Bergman förtrollade en hel generation svenskar i radio med sällsamma berättelser från expeditioner i paradisfåglars och kannibalers land. År 1948 anlände Sten Bergman till den yttersta udden på den holländska kolonin Nederländska Nya Guinea, där han även träffade jägmästaren och författaren Eric Lundqvist, som var verksam runt Sorong. Här samlade Bergman djur och fåglar, främst paradisfåglar och hans samlingar överlämnades sedan till Naturhistoriska Riksmuseet. Hans berättelser i radio om resor till Nya Guinea och paradisfåglarna var mycket populära och hade stora lyssnarskaror.

Vi rör oss i samma områden som Bergman färdats genom, som vid landhuggen på Raja Ampats regnskogstäckta öar Waigeo och Batanta samt vidare ned genom Koralltriangeln mot Kaimana. Under resan gör vi ett par vandringar genom tät regnskog för att komma upp till paradisfåglars spelplatser och vi spanar även efter den oflygga och jättelika nordliga kasuaren. I trädens toppar lever stora näshornsfåglar och i skyn seglar  vitbukiga havsörnar.

I mörker vandrar vi upp till paradisfåglarnas spelplats för att i gryningen spana efter endemerna Wilsons- och röd paradisfågel. Här blir det även safari med ficklampor för att försöka få en glimt av de spännande nattaktiva varelser som lever i träden och på regnskogsgolvet. I gränslinjen mellan Oceanien och Asien lever unika pungdjur, den skygga trädlevande kuskusen som de europeiska äventyrarna trodde var apor, bl.a. den nattaktiva endemen Waigeo kuskus, men även nattaktiva fåglar, grodor och pytonormar.

Raja Ampat, de fyra kungarnas rike, består av lika många huvudöar med tusentals små regnskogsklädda kalkstensöar utströdda i ett smaragdgrönt hav. De fantasifullt formade karstklipporna stiger rakt upp ur ett turkost hav och smyckas av kannväxter och tretusen år gamla klippmålningar.

Vi gör båtturer med våra zodiaker bland stim av delfiner och skränande gultofskakaduor och nattsvarta palmkakaduor hörs från öarna de lever på. Bland träden tjattrar små loripapegojor och under våra regnskogsvandringar hörs det tunga suset av Blyths näshornsfågel ovan trädkronorna. Under kryssningen besöker vi även byar där befolkningen lever mycket ursprungligt och i samklang med naturen.

Varje dag snorklar vi på nya platser med våra duktiga expeditionsledare och ombord finns fenor, mask och snorkel att låna. Under havsytan möter vi en annan värld – en smått överjordiskt vacker undervattensvärld mitt i hjärtat av Koralltriangeln. Region har världens största marinbiologiska mångfald, där bara ett enda litet rev överträffar hela Medelhavet i artrikedom, och där en vik kan innehålla fler olika arter än hela det Karibiska havet.

Här lever 75% av världens alla arter revbildande koraller i näringsrika vatten som även lockar dugong, manta, fem arter havssköldpaddor, närmare 1.500 arter fisk och världens största fisk, den gigantiska planktonätande valhajen. Koralltriangelns koraller är ännu förhållandevis friska men hotas liksom alla andra korallrev av jordens uppvärmning, den eskalerande plastnedskräpningen och de ökade nivåerna av koldioxid som lagras i haven. Bland höjdpunkterna i de färgstarka reven finns anemonfiskar, havssköldpaddor och om vi har tur får vi simma med manta, dugong eller valhaj.

Raja Ampat och Nya Guinea
Vi befinner oss i utkanten av området Wallacea, en magisk plats som ståtar med en av världens största biologiska mångfalder. Det spänner över Asiens stora gröna öar, från Borneo till Nya Guinea och är en övergångszon mellan Asiens djur- och växtliv till Australiens dito. Zonen är avgränsad av Wallacelinjen och Lydekkerlinjen som går längs kontinentalplattorna Sunda (Asien) och Sahul (Australien och Nya Guinea).

Området är döpt efter Alfred Russel Wallace, en idag märkligt okänd upptäcktsresande. Här uppfattade den brittiske äventyraren och självlärde naturalisten märkligheterna i djur och fåglars adaption till olika biotopers levnadsvillkor. Hans tankar gick dock stick i stäv med dåtidens religiösa ståndpunkt, att Gud skapat allt levande. Dessa idéer hade han gemensamt med Charles Darwin vilka ledde till den revolutionerande tesen ”om arternas uppkomst”. Under de år som Wallace tillbringade i området sände han hem sina forskningsresultat och teser till Charles Darwin som med detta understödjande material, kunde publicera sin egen ”On The Origin of Species…” år 1859.

Under 700-talet regerade Srivijayariket den indonesiska arkipelagen
och detta handelsfolk hade fartyg med uteriggare vilket kan ses på reliefer på UNESCOs världsarvstempel Borobodur på Java. Under influenser från kinesiska, indiska och sedermera europeiska fartygsmodeller utvecklades fartygmakandet genom tidevarven. Bugisfolket från den allra sydvästligaste provinsen på Sulawesi skapade det stabila pinisiskeppet, med sina sju segel, under 1800-talet. Fartygen trafikerar fortfarande de stora öarna och transporterar virke, cement och mat mellan öarna.

Färdledare

Lokal naturguide

Vi på Äventyrsresor samarbetar med erfarna, lokala naturguider med god lokalkännedom. Mötet med våra lokala guider och det samhälle de lever i, är en genuint exklusiv upplevelse, fjärran från tillrättalagda besök endast skapade för turister.
Läs mer

Program

Visa alla dagar
DAG 1 Avresa mot Indonesien

Avresa med interkontinentalt flyg mot Jakarta, Indonesiens huvudstad och arkipelagens maktcentrum. Flygbiljetter bokas på egen hand eller genom Äventyrsresor

Dag 2 Java & Jakarta

Ankomst till Java, världens mest tätbefolkade ö med närmare 60% av landets befolkning. Vi har en transfer och tar in på hotell i Jakarta, nära den historiska delen av staden – holländarnas Batavia, vid Ciliwungfloden.
Här befinner vi oss nu i ett av världens enskilt mest artrika länder, öriket Indonesien – utsträckt mellan Asien och Oceanien med över 13.000 öar och 800 språk. Måltider på egen bekostnad.

DAG 3 Det gamla Batavia

Det Indonesiska rikets huvudstad, grundlagt av sultanen av Bantam 1527, som efter att ha besegrat portugiserna i ett slag här, namngav staden Jayakarta, den ärorika fästningen. Holländarna, ledda av den skoningslöse Jan Pieterzoon Coen, erövrade och raderade sultanens stad med marken 1619. Coen grundlade det muromgärdade befästa Batavia på platsen, som ett fort och en handelsplats för det Ostindiska Holländska kompaniet VOC. På den tiden påminde säkert Batavia en smula om ett tropiskt Amsterdam med sina kanaler. Under den japanska ockupationen och efter frigörelsen 1949 döptes staden om till Jakarta och landets första president Sukarno började transformera staden från en sömnig sumpmark till en modern stad.

För den som önskar kan man här göra eb guidad tur i stadens gamla del.

Under eftermidadgen checkar man ut från hotellet och förbereder oss för den andra delen av vår färd genom öarnas land – mot Västra Papua, den del av Nya Guinea som tillhör Indonesien. Flygningen går från Jakarta till Sorong på Vogelkopf. Inrikesflyget går oftast på natten och ingår i resans pris.

DAG 4 Fri dag i Sorong

Flygen från Jakarta brukar ankomma Västra Papua och Sorong på morgonen. Sorong är porten till Raja Ampat och den marina nationalpark som skapats kring de fyra stora öarna Waigeo, Batanta, Salawati och Misool. En liten sömnig stad som på intet sätt kan förbereda oss på den naturskönhet som väntar oss.
Då vårt Pinisiskepp avgår på morgonen brukar vi alltid lägga en fri dag i Sorong ifall det skulle bli några flygförseningar från Jakarta.Man har en transfer till ett hotell där man kan äta frukost innan man kan strosa runt i området fram tills dess att rummet är ledigt. Resten av dagen spenderas på egen hand. Hotell och transfer ingår i resans pris.

DAG 5 Raja Ampat och vårt skepp Ombak Putih

Våra indonesiska expeditionsledare möter oss vid hotellet och vi färdas till en enkel brygga nere i hamnen. Vi och vårt bagage tas ombord på zodiakbåtar för att ta oss ut till det ankrade Ombak Putih. Här välkomnas vi ombord och installerar oss i våra hytter. Därefter blir det en säkerhetsgenomgång på däck. Vi stävar ut mot Raja Ampat för att möta dess unika fågelvärld och ett av de absolut mest artrika korallreven i världen.

Dagens mål är ön Waigeo där Sten Bergman klev iland den 14 september 1948 för sin expedition på Vogelkopf, Fågelhuvudhalvön på Holländska Nya Guinea. Bergman gjorde två expeditioner hit för att leta paradisfåglar och mötte här Eric Lundqvist, den legendariske jägmästaren, skogstaxeraren och äventyraren som bosatte sig i Holländska Ostindien redan 1930, och som planerade Bergmans resa utifrån basen i Sorong.

Här får vi ta vårt första uppfriskande dopp i det ljumma havet och provar ut snorklingsutrustning med mera. Det är det skönt att njuta av något att dricka till den första färgstarka solnedgången för vår dryga vecka ombord, innan middagen serveras ombord. Vi vaggas till sömns då de flesta förflyttningarna sker nattetid. På så vis täcker vi en större del av arkipelagen och kan vakna upp vid nästa utflyktsmål varje morgon.

DAG 6 Wilsons paradisfågel - Sapokren

Tidig morgon, långt innan gryning är det dags att samlas för en kaffe eller te och minifrukost. Vi sätter på oss pannlamporna och tar vandringsskorna i näven för att kliva ned i (våra gummibåtar) zodiakbåtarna. Våra spårare möter oss och gör vandringsstavar till de som behöver. Vi vandrar över regnskogsrötter och hala blad uppför berget i mörker. Efter en utmanande vandring i ca 1,5 timme når vi de gömslen som förts upp på platser där lokalbefolkningen sett att Wilsons paradisfågel spelar. Denna paradisfågels spelplatser upptäcktes 1863 och parningsspelet filmades först av David Attenborough 1996. Fågeln är endemisk för öarna Waigeo och Batanta. Om vi har tur kan vi få observera hannens arbete med att hålla spelplatsen ren och lockande för honorna på endast fem meters håll. Innan han inleder sin dans gäller det att han har städat spelplatsen noggrant för att få bort löv och andra hinder för sin uppvisning.

På vår väg tillbaka ned genom skogen vaknar allt fler av dess invånare upp. Här finns fler arter fruktduvor, svart Myzomela, färgstarka papegojor som Red sided Eclectus och mindre loripapegojor samt de stora imponerande näshornsfåglarna som oftast endast hörs under sin färd ovan trädkronorna. Färgstarka fjärilar fladdrar längs vår väg. Väl tillbaka ombord hägrar en rejäl frukost.

 

Under dagen brukar expeditionsledaren hålla föredrag och det ges tillfälle att snorkla i Raja Ampats klara turkosa vatten. Mängden färgstarka förtrollande koraller, med alla möjliga former och färger är den största skillnaden mellan andra hav och den marina nationalparken Raja Ampats korallrev. I en veritabel skog av färggranna koraller, hårda som mjuka, lever havsgurkor, jättemusslor, sjöstjärnor, minimala sjöhästar och myriader av tropiska fiskar av olika slag. Reven lockar internationella undervattensexpeditioner, filmare och dykare som vill uppleva världens mest artrika rev. Men även snorklaren kan uppleva mycket av denna sällsamma och i mångt och mycket oförstörda värld.

Bland blå, sämskskinnfärgade och lila läderkoraller, vajande skogar av gammelrosa, läderbruna eller vinröda mjukkoraller i skepnader som träd och buskar, simmar färgstarka frökenfiskar, kirurgfiskar, ängel- och hornfiskar som vore det mitt i filmen om Nemo.

Vajande havsanemoner med charmerande familjer av anemonfisk och falsk clownfisk i olika röda eller orange nyanser, sävligt simmande havssköldpaddor och den pilsnabba putsarläppfisken, som glimmar i självlysande blålila nyans ända inne i munnen på stora silverfärgade stimfiskar och grouperfiskar. Skorpionfisk, muräna och stenfisk, färgstarka och underligt formade tryckarfiskar och de stora papegojfiskarna är andra fascinerande invånare i revens undervattensvärld.

Dag 7 Röd paradisfågel och Arborek

Återigen en tidig färd från fartyget i mörker med vandringsskor och pannlampa in till land för en timmes vandring uppför genom regnskog. Den spektakulära röda paradisfågeln är endemisk för Waigeos och Batantas låglandsregnskog precis som Wilsons dagen innan. I mörkret hörs mystiska läten från insekter och fåglar när vi tar oss fram. Guiderna känner sina stigar och tar oss till rätt platser i skogen. Att de kan få inkomster från dessa besök ökar incitamenten att bevara dessa för framtiden här.

Den röda paradisfågeln spelar inte på regnskogsgolvet som Wilsons, utan uppe i trädtopparna i gryningen. Väl utvalda trädgrenar används som bas för hanarna och andra mindre fågelarter jagas bestämt bort. Det är en fantastisk känsla att se det första solljuset som skiner genom hannarnas röda fjäderdräkt där de dansar i luften och ser dem hängande högt upp på grenarna.

Vi klättrar upp på en trädplattform där vi kan sitta fem, sex personer åt gången för att komma upp i höjd och se skådespelet som avbryts så fort större fåglar som näshornsfåglar, kakaduor eller rovfåglar passerar i närheten. Den röda paradisfågeln var en av de arter som Alfred Russel Wallace var allra mest angelägen om att samla exemplar av för att sända hem. Vi vandrar sedan ned genom regnskogen där fjärilar och fåglar vaknat till liv. Väl ombord äter vi frukost och stävar ut i Dampiersundet som är en plats där mycket näringsrikt vatten strömmar in och här finns flera av Raja Ampats bästa dykplatser. Eftersom det är en så stor mängd vatten som flödar in här i ett trångt utrymme kan undervattensströmmarna vara mycket starka och vår besättning väljer ut de säkraste ställena att snorkla här.

Under snorklingen här kan vi se de stora stim pelagiska fiskarter som lever på de mindre revfiskarna. Den tursamme kanske ser manta, havets elegant och bland de största arterna av rocka. Dagen avrundas sedan med ett besök i byn Arborek. Här lever Asaifolket som är del av den austronesiska folkvandringsvågen som kom till regionen för 3 000 år sedan. Men långt efter de första människorna som kom till Nya Guinea redan för mellan 40-60 000 år sedan.

Folkslagen i västra Papua har traditionellt livnärt sig på fisk och småjordbruk men i takt med att världen upptäcker deras regions naturskatter är det många som bygger små enkla homestays för att ta emot dykare från hela världen. Vi strosar runt i byn för att möta befolkningen här, kanske mest barnen som alltid är nyfikna, och njuter av blommor och exotiska fruktträd i deras trädgårdar. Retur till fartyget för en god middag och en skön nattvila.

DAG 8 Misools gröna skärgårdar

På morgonen när solen går upp befinner vi oss i en väldigt naturskön skärgård med tusentals små gröna karstöar täckta av palmer och regnskog, rundade som gammaldags sockertoppar. I skydd av öarna glittrar havet klart och genomskinligt turkost. Under ytan växer friska bestånd av sjögräsbäddar på de ljusa sandbottnarna.

Vi färdas med våra zodiakbåtar bland lagunerna för att komma uppför trånga havsvikar där en av områdets floder rinner ut. Här finns ett rikt fågelliv med kakaduor, brahminglada, vitbukig havsörn och fregattfågel. Har vi tur kan vi dessutom skymta dugong under ytan, ett stort, inte direkt bildskönt, sälliknande sirendjur, släkt med elefanterna. Lunch serveras ombord och som brukligt under vår vistelse består den av indonesiska rätter med en elegant twist, kompletterade med andra asiatiska specialiteter och italienska rätter.

Under dagen utforskar vi även en stor grotta där vi kan simma in i mörkret. Under zodiakturer i karstlandskapet kan vi även studera de klippmålningar, petroglyfer, som folket här för 3.000 – 5.000 år sedan gjorde, se bilden. I natt ligger vi för ankar i Misools skärgård och middag serveras på däck. Efter ännu en härlig dag med starka färger njuter vi av en färgsprakande solnedgång – kanske lockar en gin & tonic eller en exotisk romdrink innan det är dags att gungas till sömns?

DAG 9 Snorkling och island hopping

Hela dagen spenderas i Misool – ett av naturens mästerverk. På förmiddagen snorklar vi över ett av områdets rika korellrev i ett område där ett par arter havssköldpadda lägger sina ägg i sanden på öarna. Vi gör även zodiakturer i småöarnas karstlandskap. Kanske tillåter vädret att du lånar en av havskajakerna eller SUP-brädan för att paddla ut i lagunerna. Under någon av dagarna här kommer vi även att kunna vandra till en bräckt sjö där de som vågar har möjlighet att simma med tusentals brännmaneter som förlorat sina giftceller och därmed inte längre bränns. En sällsam upplevelse.

 

DAG 10 Pisangöarna

I Ceram-havets grönskimrande vatten ligger Pisangöarna där vi kan njuta av härliga vita sandstränder där krabbor kilar runt med snäckskal på ryggen och palmerna vajar. En snorklingstur hinner vi även med under förmiddagen. Den observante kan studera fågellivet längs strandlinjen där såväl mindre rovfåglar, vadare som roskarl och olika duvor huserar. Kanske finner du den stora märkliga landlevande kokosnötskrabban som klättrar i palmernas grenar.

Under färden längs kusten kommer vi så småningom fram till en liten by där vi tar oss i land med zodiakerna för att göra ett besök. Här liksom på många andra öar är det många som odlar muskot för att sälja dess dyrgripar, muskotblomma och muskotnöt. De närliggande Moluckerna – de mytomspunna Kryddöarna, var ju skälet till att holländarna erövrade regionen och styrde den med järnhand fram till andra världskriget. Det var då frihetsrörelsen, med Sukarno i spetsen, utropade frihet – Merdeka – vilket ledde till att Indonesien fick självständighet år 1949.

Dag 11 Vattenfallet Kitikiti

En tidig förmiddag tar vi oss iland med zodiakbåtarna till den vackra stranden vid Kitikitis imponerande vattenfall. Här tömmer floden med samma namn sitt klara sötvatten i havet. Täta, böljande molndimmor täcker de djungelklädda topparna i öns inre. Den som önskar kan paddla kajak och det finns även möjligheter att göra en egen liten skogsvandring för att höra eller se på fåglar och insekter. Under kvällen stävar vi mot Tritonbukten som även den är känd för sina fina dykvatten.

Dag 12 Tritonbuktens delfiner

Tidens tand har karvat ut karstklippornas och öarnas former i bukten. Porös kalksten har med erosionens krafter bildat höga klippor och mängder av små öar som särskiljs av laguner och trånga men djupa kanaler. De näringsrika strömmarna i området skapar förutsättningar för ett rikt marint liv med växt- och djurplankton som fiskstimmen lever på. Därför kan vi även få möta stora grupper med delfiner som jagar tillsammans med en livlighet som få andra djur uppvisar.

Den gigantiska valhajen är en vandrande jätte. Den patrullerar haven i sin jakt på småfisk och plankton som den filtrerar genom sitt svalg, inte större än en apelsin. Sedan lång tid har även ortsbefolkningen fiskat i kanalerna. Man använder sig av den traditionella tekniken med en flytande pråm, en s.k. bagan, med en stor håv i mitten som man sänker ned inför natten för att fisken skall fångas i näten. Fiskarna som rymmer ur håven lockar valhajarna. Vissa har tom lärt sig hur man suger ut fångsten genom hål i näten.

Har vi tur finns möjligheter för oss att inte bara uppleva stora jagande stim av delfiner i området utan även den vackert vitfläckiga valhajen som fullvuxen kan bli 10-18 meter lång och väga 9–15 ton. Det är en märklig känsla att se denna gigantiska fisk segla i vattnet under zodiakbåten med sådan precision och för många känns det mycket respektingivande att vara så nära havets gigant. Med mycket tur kanske vi kan få simma med en av dessa bjässar.

Under eftermiddagen besöker vi den vackert belägna byn Lobo, där vi promenerar förbi mönsterträdgårdar med fruktträd, mjuka gräsmattor och blomsterprakt. I byns skola går eleverna klädda i landets obligatoriska skoluniform som här i provinsen Västra Papua naturligtvis är prydd med paradisfåglar. Vårt kryssningsfartyg har flera gånger sponsrat byn med vattenrenare och undervisningsmaterial för att lära barnen om vikten av att inte slänga skräp i havet. I närheten av byn stävar vi sen upp med zodiakbåtarna för att spana efter områdets fågelliv.

DAG 13 Namatotepassagen

Ännu en dag där vi kan utforska Tritonbukten med alla dess korallrev, förhistoriska antika grottmålningar, härliga vita stränder och spännande fågelliv. Den som vill kan ta det lugnt och bara njuta av havet, ta in vyerna eller sitta och filosofera med en drink. Närmare paradiset än så här blir det svårt att komma.
Under kvällen är det dags att betala sitt eventuella dryckeskonto och packa inför en tidig avresa dagen efter. Vi njuter av en trevlig avskedsmiddag och vår besättning underhåller oss med sång och musik. Färd under natten tillbaka till civilisationen.

DAG 14 Kaimana - Sorong - Jakarta

Tidigt på morgonen innan soluppgången är det dags att ta farväl av besättningen och vårt hem Ombak Putih. Sen väntar transport med zodiakerna in till land. Här väntar bilar på oss för att köra till den lilla flygplatsen i Kaimana för en flygningen på ungefär en timme till Sorong. Där blir det en tids väntan för att komma med på nästa flyg som tar oss tillbaka till Jakarta för en natt på hotell nära flygplatsen. Observera att inrikesflygen i denna delen av Indonesien snabbt kan ändra avresetid och rutt, beronde på hur många som är bokade. Ibland går flyget från Kaimana på morgonen och ibland går det mitt på dagen. Det kan också bli olika lång väntan i Sorong och ibland blir rutten till Jakarta även via någon annan indonesisk ö. Så här får vi ha ett öppet sinne och visst tålamod innan vi kan få krypa ner i våra sängar i Jakarta. Måltider på egen bekostnad

Dag 14 Hemresa Jakarta - Sverige

Tidigt på morgonen innan soluppgången är det dags att ta farväl av besättningen och vårt hem Ombak Putih. Sen väntar transport med zodiakerna in till land. Här väntar bilar på oss för att köra till den lilla flygplatsen i Kaimana för en flygningen på ungefär en timme till Sorong. Där blir det en tids väntan för att komma med på nästa flyg som tar oss tillbaka till Jakarta för en natt på hotell nära flygplatsen. Observera att inrikesflygen i denna delen av Indonesien snabbt kan ändra avresetid och rutt, beronde på hur många som är bokade. Ibland går flyget från Kaimana på morgonen och ibland går det mitt på dagen. Det kan också bli olika lång väntan i Sorong och ibland blir rutten till Jakarta även via någon annan indonesisk ö. Så här får vi ha ett öppet sinne och visst tålamod innan vi kan få krypa ner i våra sängar i Jakarta. Måltider på egen bekostnad

Dag 15 Hemresa från Jakarta

Idag är det dags att resa hem från Indonesien och man tar sig på egen hand till flygplatsen. Många flyg hem gå sent på kvällen och man har hotellrummet till kl 10-11. För de som önskar kan man boka en extra hotellnatt om flyget går sent. Hemkomst dagen efter beroende på vilket flyg man har.

Vi reser bland fåglar och djur i en tropisk region där väder och naturens krafter styr. När vi reser är det som torrast och minst vind i Västra Papua men regnperiod på Java. Väder och vind kan föra med sig ändringar i det planerade dagsprogramet, eller av andra logistiska skäl. Men allt sker för att vi ska kunna få ut bästa möjliga behållning av vår kryssning. Flygtider och avresedag kan även ändras lite, jämfört med de i detta preliminära program.

Höjdpunkter

  • Bad och snorkling i Raja Ampat - känt som världens finaste och mest artrika korallrevsområde - med kristallklart turkost hav
  • Besök i rika regnskogar med många unika och endemiska djur, fåglar och växter
  • Mötet med annorlunda och ursprungliga kulturer - med många slags folkgrupper och sedvänjor
  • En resa till "Wallacea", där Alfred Russel Wallace kom på teorin om arternas uppkomst samtidigt med Darwin. Här samlade Wallace in många av de djur som bildade underlag för teorin
  • En kunskapsresa till en av biologins verkliga hot spots, som få besökare får uppleva
  • Naturkryssning med ett vackert, traditionellt Pinisiskepp med mycket hög standard

Boende

M/S Ombak Putih

M/S Ombak Putih är ett traditionellt indonesiskt fartyg med 12 hytter, så vi är ett litet sällskap som rör oss i Raya Ampats övärld. Hytterna är ca 9 kvadratmeter och inredda helt i trä, de renoverades 2014 och håller en bra standard med dusch och toalett, gott om ljus, uttag för laddning mm.
Stora trädäck ger gott om utrymme att umgås både inne och ute. Naturligtvis har vi med oss egen kock som förbereder goda måltider från lokala råvaror.
Vi kan gå både för segel och motor

M/S Ombak Putih är en mycket bekväm motorseglare, ett traditionellt och vackert pinisi-skepp byggt i järnträ. Ombak Putih, den vita vågen på Bahasa Indonesia, tar oss genom den skyddade arkipelagen Raja Ampat ned till Tritonbukten. Fartyget har tolv små men funktionalistiskt inredda hytter i trä, allesammans utrustade med handfat, hårtork, luftkonditionering, separat dusch och WC.

Ombak Putih har trevliga gemensamma utrymmen, som sällskapsrummet med ett litet bibliotek där de dagliga föredragen äger rum samt övre soldäck med solstolar. Måltiderna serveras utomhus under en segelduk. Från soldäcken i trä kan du välja att sitta i skuggan av en segelduk och njuta av en avkopplande kryssning, havet och den vackra naturen vi besöker.

Historien om Pinisi-skeppen

Under 700-talet regerade Srivijayariket den indonesiska arkipelagen. Ett handelsfolk som använde fartyg med uteriggare, vilket kan ses på reliefer på UNESCO:s världsarvstempel Borobodur på Java. Efter influenser från kinesiska, indiska och sedermera europeiska fartygsmodeller utvecklades fartygsmakandet. Bugisfolket från den allra sydvästligaste provinsen på Sulawesi skapade det stabila pinisiskeppet med sina sju segel under 1800-talet. Fartygen trafikerar fortfarande de stora öarna och transporterar virke, cement och mat där emellan.

Samtliga hytter har ett litet runt skeppsfönster. Hytterna är små men välplanerade och har dubbelsäng eller två sängar, en ovanför den ena. Dusch och WC är avskilt med en skjutdörr och är utrustade med schampo, balsam och tvål. Hårtork och luftkonditionering finns i varje hytt.

Hytternas panelering sitter löst för att kunna vara så flexibelt som ett träskepp behöver vara och därför kan luftkonditioneringsaggregatet göra att de skallrar. Vissa upplever det, liksom motorljudet i vissa kabiner, som störande. I varje hytt finns duschhandduk, öronproppar, sarong, liten tygväska samt vattenflaska i metall för ditt personliga bruk. Hytterna är olika stora på grund av fartygets konstruktion.

Beskrivning av hytterna

Inför resan finns det möjlighet att välja hytt. När du skickar in din bokningsförfrågan, ange gärna hyttkategori redan då.

A – Hytt dubbelsäng midskepps, 2 stycken

AA – Hytt dubbelsäng samt en övre enkelsäng, midskepps, 2 stycken

B – Hytt dubbelsäng, 2 stycken

C – Hytt med våningssäng (en snett ovanför den andra), 2 stycken

D – Hytt med dubbelsäng, belägna längst bak (närmast motorn), 2 stycken

DD – Hytt mindre med våningssäng, (en snett ovan den andra), 1 stycken

Resfakta

Reslängd

16 dagar

Avresedatum

23 nov, 5 dec, 11 jan,  23 jan

Resmål

Jakarta, Sorong, Raja Ampat

Pris

Från 99 800 kr

Enkelrumstillägg

Går ej på båten. Man kan i mån av hytt boka del i delad hytt och skulle det inte komma någon att dela med så får man hytten själv, utan extra kostnad.

Detaljerade priser

Resans pris är inkl inrikesflyg samt hotellrum och transfers i Sorong och Jakarta. Internationella flygbiljetter till Jakarta bokas genom Äventyrsresor eller på egen hand. Rådgör med oss vilka flygtider som är lämpliga. priset kan variera något beroende på vad det finns för inrikesflyg vid bokningstillfället.

För den som reser ensam kan man boka del i hytt med annan resenär av samma kön. Kommer det ingen annan som man kan dela hytt med så får man hela hytten utan extra kostnad. Det är EJ möjligt att boka enkelhytt. På hotellen går det bra att bo i enkelrum. Det finns begränsat antal hytter med 2 sängar.

I priset ingår

  • Klimatkompensation för alla flygresor
  • Två inrikesflygsträckor Jakarta – Sorong och Kaimana – Jakarta via Sorong.
  • Besök och utfärder i Jakarta
  • Boende på hotell i Jakarta och Sorong
  • Besök i grottor och ”grottmålningar” samt byar
  • Besök och entré till Raja Ampats nationalpark
  • Snorkling, sol och bad och naturexkursioner till fots
  • Helpension under kryssningen. I övrigt frukost
  • Föredrag ombord på vårt kryssningsfartyg
  • Engelsktalande expeditionsledare och lokalguider
  • Miljöskatt
  • Bränsletillägg 400 USD

I priset ingår ej

Internationellt flyg, inresetillstånd Indonesien, vissa måltider, drycker utöver vatten, dricks

Så här bokar du

Klicka på knappen Boka direkt och fyll i uppgifterna. Du betalar ingenting nu. När du har slutfört din bokning får du en bekräftelse och en faktura på din anmälningsavgift som ska betalas inom 7 dagar. Vi garanterar din bokning under den tiden. Datum och belopp för slutbetalning framgår av din faktura, normalt är det 40 dagar före avresan. Vissa resor går inte att boka direkt, du får då fylla i ett formulär så återkommer vi med ett reseförslag.

Avbeställningsskydd

Kan köpas via tex Gouda reseförsäkringar

Information om avresor

Kryssningen avgår från västra Papua (Sorong/Kaimana) 23 nov, 5 dec, 11 jan,  23 jan. Man bör avresa från Sverige 4 dagar innan själva kryssningen börjar(se programmet).

Varannan gång startar kryssningen istället i Kaimana och resan blir då omvänd med ett något annorlunda program precis innan själva kryssningen.

 

Resplan

Dag 1. Avresa mot Indonesien
Dag 2. Ankomst Jakarta på Java
Dag 3. Rundtur i Jakarta på dagen, flyg till Sorong vid midnatt
Dag 4. Sorong. Fri dag för vila
Dag 5. Ombordstigning på vårt fartyg och färd till Waigeo
Dag 6. Vandring till spelplats för Wilsons paradisfågel, snorkling i Raja Ampat.
Dag 7. Vandring till spelplats för röd paradisfågel, snorkling i Raja Ampat.
Dag 8-9. Snorkling och zodiakbåttur i Misools skärgård
Dag 10. Pisangöarna. Snorkling, kajakpaddling, strandhugg
Dag 11. Kiti Kiti vattenfall och naturvandring
Dag 12-13. Tritonbuktens marina liv och Namatotepassagen
Dag 14. Ankomst till Kaimana och flygning via Sorong till Jakarta
Dag 15. Fri dag i Jakarta och hemresa på kvällen
Dag 16. Hemkomst till Sverige

Boende

Hotell i Jakarta och Sorong och i dubbelhytter med dusch och WC ombord.  Hytterna kan skilja lite i storlek och har antingen dubbelsäng eller våningssängar. Sängarna är antingen ca 90 eller ca 180 cm breda och ca 200 cm långa. Det finns ingen hytt med större bäddar än så.

Resesätt

Flyg till Jakarta bokas på egen hand eller genom Äventyrsresor. Tex Qatar Airways eller KLM. Inrikesflyg bokas av Äventyrsresor med olika regionalbolag så som Garuda, Batik Air eller Lion Air. Exakt inrikesflyg vet vi först närmare avresa.

Klimat

Vi reser bland fåglar och djur i en tropisk region där väder och naturens krafter styr. När vi reser är det som torrast och minst vind i Västra Papua men regnperiod på Java. Väder och vind kan föra med sig ändringar i det planerade dagsprogramet.
Temperaturerna i vatten ligger runt 29 grader och i luften 25 – 31 grader. Eftersom vi befinner oss i tropikerna med regnchans varje dag så är det bra att vara beredd på fuktigt eller lerigt underlag på naturexkursioner, men vi reser under en bra period.
Även om Raja Ampat påverkas av de nordvästra passadvindarna som råder oktober till april med mest nederbörd runt årsskiftet, så är vår region mer påverkat av de sydöstra passadvindarna som ger mest regn och mest blåst i perioden maj till september, med fokus på juni och juli.
På Java är det monsunregn oktober till april, vilket kan påverka vårt program där. Regionen är dock känd för sina många mikroklimat varför det är viktigt att vara beredd på allsköns väder.

 

Pass och visum

Det är varje resenärs ansvar att ha med sig pass som är giltigt enligt de regler som gäller för landet. I de fall visum erfordras anges detta i respektive resas resfakta. Om du inte har svenskt medborgarskap kan andra visumregler gälla. Var vänlig informera oss vid bokningstillfället. Det är viktigt att ditt namn i passet och dess stavning i din bokningsbekräftelse och visumansökan helt överensstämmer med ditt pass. Vi kommer också behöva en kopia av ditt pass för inrikesflygen. Om du behöver visumservice, kan du ta kontakt med Alla Visum.

Resans karaktär

Denna kryssning ger något av det absolut bästa av naturupplevelser, både ovan och under vattenytan. Snorkling i absolut världsklass i Raja Ampat och runt västra Nya Guinea. Unika naturmiljöer med många endemiska arter. Bekvämt boende ombord, samt ett par/tre nätter på hotell i Jakarta.
Lokal engelsktalande färdledare och expedition leader ombord, lokal guide med när vi tar oss till spelplatserna för paradisfåglar.

Deltagarantal

Max 24 personer fördelade på 12 hytter. Internationella avgångar.

Rådgivning på distans

Vi erbjuder rådgivning på distans via Zoom, Teams eller liknande format. Hör av dig till oss på resor@aventyrsresor.se så bokar vi en tid för att diskutera din nästa resa och svarar på dina frågor.

Hållbarhet

Genom att besöka nationalparker och naturreservat bidrar vi till att skydda och bevara värdefulla naturområden och habitat. Vår ambition är att alla resor ska bidra till en hållbar utveckling på resmålet. Alla eventuella flygresor är klimatkompenserade. Läs mer här»

Bra att veta

För denna resa gäller speciella betalnings- och avbokningsvillkor, p.g.a. rederiets regler. Anmälningsavgift 20000 kr, samt slutbetalning 100 dagar innan avresa.  Skulle man boka resan närmare än 100 dagar är det slutbetalning inom en vecka. Anmälningsavgift respektive slutbetalning, återbetalas ej vid avbokning. Kontrollera att ni har ett giltigt avbeställningsskydd och reseförsäkring.

Om Äventyrsresor

Upplevelsen är det exklusiva. I små grupper kommer vi nära nära. Om oss »